Krátké povídání o hrubé a jemné motorice, konkrétní tipy pro rozvoj

Jemná a hrubá motorika dětí

Je důležité u dětí rozvíjet hybnost celého těla, což je hrubá motorika a hybnost ručiček, tedy jemná motorika i obratnost mluvidel je nazývána motorikou mluvních orgánů. Říkadla podporují mluvené slovo, procvičujte denně a chvalte, chvalte a chvalte.

Motorické schopnosti dítěte
Pokud u dítěte probíhá správný pohybový vývoj, nastupuje většinou v odpovídajícím období i vývoj řeči. Při postižení pohybového ústrojí nebo opožděném motorickém vývoji bývá často opožděn i vývoj řeči.

Je důležité u dětí rozvíjet hybnost celého těla, což je hrubá motorika a hybnost ruky tedy jemná jemnou motorika i obratnost mluvidel nazývaná motoriku mluvních orgánů. Hrubá motorika zahrnuje pohyblivost celého těla. Zdokonalování hrubé motoriky provádíme při chůzi, běhu, poskocích, při hrách s míčem. Cvičení jemné motoriky ruky a prstů připravuje dítě na psaní.

Pokud má dítě obratnou ruku a prsty, mívá i obratná mluvidla. Je-li však obratnost ruky a prstů snížena, mohou se projevit potíže ve vývoji řeči. U dětí je tedy také velmi důležité cvičit obratnost mluvních orgánů.

Rozvoj hrubé motoriky

Cvičíme formou hry.
Položte na zem proužek papíru a spolu s dítětem jej přeskakujte. Na obou nožičkách, později na jedné nožce. Zkuste to dopředu nebo i dozadu.

Hrajte si, jak stojí čáp na jedné noze, ve dne – tedy s otevřenými očky a pak to zkuste jako čáp v noci – se zavřenými očky.

S míčem zkoušejte házení a chytání, nejprve s malým míčkem z maličké vzdálenosti a pak vzdálenost i míč zvětšujte.

Jízda na tříkolce, koloběžce nebo kole je také vhodným procvičováním hrubé motoriky.

Rozvoj jemné motoriky

Jemnou motoriku lze rozvíjet takto:
Pozdravte se prstíčky, dejte si hubičku = konečkem palce se postupně dotýkat konečků ostatních prstů, nejprve jednou rukou, potom i druhou a nakonec oběma.

Počítání do pěti s postupným zvedáním jednoho prstíku po druhém. Vařila myška kašičku, tomu dala, tomu, dala, tomu dala, tomu taky a tomu raky…

Střídavé ťukání do stolu ukazováčkem a prostředníček, pravou, levou, pak můžeme zkoušet i oběma = jako hrajeme na klavír.

Namotávání vlny na klubíčko, zkusíme pravou rukou nebo i levou rukou.

Prstíky běhají po stole, zapojíme ukazováček i prostředníček pravé ruky, to samé levou rukou a potom oběma současně.

Zkuste navlékání korálků s větší dírkou.

Z plastelíny děláme kuličky, nakonec i zvířátka.

Procvičujte zapínání knoflíků, zipů a zavazování tkaniček.

Při malování nakreslete dítěti podklad, třeba malý i větší a veliký kruh a dejte dítěti jinou barvu pastelky, fixy nebo vodové barvy, ať se snaží Vaši předlohu kopírovat.

Hračky pro rozvoj motoriky – České dřevěné hračky
Pro rozvoj motoriky jsou velmi vhodné hračky. Nejenom, že hračky děti zabaví, ale nenásilnou formou se díky nim rozvíjí jemná a hrubá motorika dítěte. Velmi dobré hračky pro rozvoj motoriky naleznete na stránkách České dřevěné hračky. Naleznete zde velký výběr různých hraček a za příjemné ceny. Vaše děti budou spokojené a Vy určitě taky.

Řídíme se věkem dítěte
Stále chválit chválit a chválit, aby to dítě bavilo.

Vždy vycházíme od jednodušších pohybů a úkolů, později až je dítě obratnější, přecházíme k těžším. V období batolete mezi prvním a třetím rokem je potřeba pohybu pro dítě jednou ze základních potřeb. Zvyšuje se koordinace pohybů jak v oblasti hrubé, tak i jemné motoriky.

Zdokonaluje se v chůzi, začíná běhat, skákat, podlézat, přelézat. V oblasti jemné motoriky stále obratněji uchopuje předměty, manipuluje s nimi. Začíná pracovat se stavebnicemi z větších dílů, s kostkami, tvořivě si hraje s pískem, zvládá prvky sebeobsluhy – nají se, napije se samo, s různou mírou pomoci si samo vysvlékne a obleče části oděvů.

Kolem druhého roku začíná kreslit – období čáranic, ale to už zvládne namalovat úžasné nudle s mákem! Držení psacího náčiní bývá často příčně dlaňové.

Některé děti na konci období okolo třetího roku zvládnou jednoduchou kresbu postavy – hlavonožce, začíná se objevovat držení tužky v prstech takzvané špetkové držení.

Příklad hraček podporujících motoriku
Například barevná zavazovací botička, která má jak knoflíček s dírkou, suchý zip i tkaničky.

Různé kostky s otvory, do kterých logicky zapadá kolečko, trojúhelník nebo čtvereček, srdíčko a většinou to ještě bývá podpořeno i barevným rozlišením.

Kostičky všeho druhu – které dítě by nechtělo stavět komín.

Rybičky s magnetkou a protipólem magnetky na konci udice.

Kuličková počítadla a různé druhy točící se káči…atd.

Děti milují básničky a říkadla a tak nezapomeňte alespoň na jednu denně

  • Auto jede sláva, sláva! Máma mává, táta mává. Auto jede tůtůtů, mámo, táto, už jsme tu!
  • Berany, berany DUC!
  • Cupy, dupy nožičky, nebojte se vodičky! Která se dá umýti, bude lépe choditi. Která by se nedala, za druhou by kulhala.
  • Dešťové kapičky, dostaly nožičky. Běhaly po plechu, dělaly neplechu.
  • Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku. Shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě.
  • Had leze z díry, vystrukuje kníry. Bába se ho lekla, na kolena klekla. Ty se bábo nelekej, na kolena neklekej. Já jsem totiž hodný had, já mám všechny děti rád!
  • Hodná, hodná voda je, ta nám ruce umyje. Umyje i pusinku a pohladí tvářinku.
  • Houpy, hou, krávy jdou, nesou mlíčko pod vodou.
  • Houpy, houpy, kočka snědla kroupy. Kocour hrách na kamnách. Koťata se hněvala, že jim taky nedala. Houpy, houpy, byli všichni hloupí.
  • Já jsem velký pán! Vždyť už chodím sám! Rozběhnu se, zatočím se a udělám bác!
  • Jede, jede mašinka, kouří se jí z komínka. Jede, jede do daleka, a kdopak tam na ni čeká?
  • Kolo, kolo mlýnský, za čtyři rýnský. Kolo se nám polámalo, mnoho škody nadělalo, udělalo bác!
  • Vezmeme si hoblík, pilku, zahrajem si ještě chvilku, až to kolo spravíme, táááááááák se zatočíme!
  • Kovej, kovej kováříčku, okovej mi mou nožičku. Okovej mi obě, zaplatím já tobě.
  • (ručičky) Levá, pravá, levá, pravá, tak se plave (nebo mává) do světa. Kdo to splete, můj ty světe, to je pěkný popleta!
  • (nožičky) Levá, pravá, levá, pravá, ze schodů i ze vrátek. Kdo to splete, můj ty světe, nevrátí se nazpátek!
  • Leze, leze brouk, vítr do něj fouk. Roztočí se dokola, zavolejte doktora. Převalil se brouk!
  • Malá, malá čičičí, ty potvůrko kočičí
  • Melu, melu kávu, pro dědka a bábu. Jedno zrnko pryč! Melu, melu kávu, pro dědka a bábu. Druhé zrnko pryč! Už tam není nic.
  • Paci, paci pacičky, táta koupil botičky. A maminka pásek, za myší ocásek.
  • Radili se kuchaři, co dobrého uvaří. Rozhodli se pro čočku, byl to oběd pro kočku.
  • Spadla lžička do kafíčka, udělala ŽBLUŇK! Seděly tam dvě panenky, mezi nima ŠPUNT! Seděli tam čtyři páni, mezi nima LUMP!
  • Šiju boty do roboty, nemám chleba, kousek sýra, kočka mi to všechno snědla, udělala kšá!
  • Tiše, tiše, ježek spí. Kdo ho vzbudí, toho sní! Ježku, vstávej! Á hop!
  • Toč se, toč se, kolotoči, kdo se točí, kulí oči. Pojedeme tam a zpět, uvidíme celý svět.
  • Vařila myšička kašičku, na zeleném rendlíčku, tomu dala, tomu víc, tomu málo, tomu nic.
  • Vrána letí, nemá děti. My je máme, neprodáme! Sami si je vychováme.
  • Zlatá brána otevřená, zlatým klíčem odemčená, kdo do ní vejde, tomu hlava sejde, ať je to ten nebo ten, praštíme ho koštětem!
  • Žába skáče po blátě, koupíme jí na gatě! Na jaký, na jaký? Na zelený strakatý.
  • Kutálí se ze dvora, takhle velká brambora. Neviděla, neslyšela, spadla na ní závora! Kampak koukáš, závoro? Na tebe, ty bramboro! Kdyby tudy projel vlak, byl by z tebe bramborák!
  • Co se stalo v trávě? Narodil se brouček právě. Vzlétl vzhůru, ještě, ještě. Srazila ho kapka deště!

zdroj: rodina-finance.cz