Ze školky

proč zuzka tak špatně mluví ?

věděla jsem, že to někdy přijde. dokonce jsem nad tím i přemejšlela, ale když se to stalo poprvý, stejně jsem nevěděla, jak do toho. od té doby se občas stane, že se ve školce ozve:

pani asistentko, proč zuzka tak špatně mluví?

tento týden znovu. tak holka, teď se ukaž. jak vysvětlit čerstvě šestiletýmu honzíkovi, že zuzka má downův syndrom? jak na to, abych to správně vysvětlila, aby to on dobře pochopil?jak to vysvětlit během chvilky dítěti, když i vysvětlování dospělýmu dá práci? těžko budu vysvětlovat, že downův syndrom je geneticky podmíněné onemocnění zapříčiněné genovou mutací, jejímž výsledkem je trizomie 21. chromozómu.

a tak začínám hodně pomalu a se střelnou modlitbou…. víš, honzí, zuzanka má takovou zvláštní nemoc. není to třeba jako rýma nebo bolení v krku. tahle má takový cizí název, jmenuje se downům syndrom a už ji bude mít napořád.

honza pokyvuje důležitě hlavou, že chápe.

a ta nemoc působí třeba to, že zuzka neumí moc dobře mluvit, nebo jí některý úkoly trvají dýl než vám, ostatním dětem. proto tady ve školce má mě. je trošku jiná než ostatní děti, je jiná, ale ne horší. třeba krásně tancuje, že, chodí do mažoretek, a jak jí to jde.

hm, hm, a malej rozumbrada rozumuje dál… a madlenka s matýskem taky špatně mluvíjou, že jo?

no, ale to se rychle spraví, oni jezdí za paní logopedkou a než půjdou do školy, tak všechno dohoní, že jo.

jasňačka, a půjdem na zahrádku nebo na procházku? 🙂

honzík je evidentně spokojený s mým výkladem. tak to by bylo 🙂

vysvětleno, dětskou duší pochopeno, pochopeno jako věc, která je normální jako třeba že po dešti zas vyjde sluníčko..

 

zdroj: http://xpastelka.signaly.cz/201105